Translate

onsdag 28 augusti 2013

Systemet med att köa......

Har varit ute i Torslanda på möte idag och åkte hem till Biskopsgården igen vid 16-tiden på eftermiddagen och det är inget bra val av vare sig tidpunkt eller vägval. På väg 158 håller de ju på med vägarbeten och har nu smalnat av vägen ytterligare till en, ja just det, en enda fil.......så det tog mig 45 minuter att köra istället för typ 5 minuter på den vägsträckan - det är inte kul. Som tur är så lär jag bara vistas ute i Torslanda en gång per månad. Stackars dem som reser denna vägsträckan varje dag. Eller de som måste över broarna eller framförallt Tingstadstunneln i "fel" riktning till och från Hisingen. Det gäller att både bo och arbeta på rätt sida av älven!

Ang. väg 158 så är jag fortfarande förundrad över systemet med att om man reser ensam i bilen så ska man köra i vänsterfilen. I högerfilen kör fordon med fler än två personer i och bussar (ja, kanske taxi och lastbilar med....). Jag förstår såklart syftet med att man vill att folk ska samåka, men jag har nog inte varit med om dessa bestämmelser på någon annan vägsträcka - vad jag kan minnas. Kommer på mig flera gånger med att noga studera att alla personbilar som nu kör förbi mig i högerfilen verkligen har minst två personer i bilen? - vilket inte alla bilar har naturligtvis - vilket i sin tur gör mig "förgrymmad". Kan de inte läsa trafikinformationen på skyltarna eller struntar de i att följa dem? Jag gissar självklart på det senare......Kommer även på mig med att notera vilka förare det är som nu inte följer detta utan lägger sig i högerfilen (har nu bara ett enda tillfälle att utgå ifrån, läs idag) så jag ska kanske inte skriva här vad jag kom fram till.... Hur som helst så rullade den filen på betydligt snabbare än min vänsterfil.


På tal om att välja, när man ska välja köer, typ i matvaruaffären - varför väljer man alltid "fel" kö? Och hur ska man välja? Kortaste kön? Kön med minst antal kunder trots längre kö? Kön med folk som enbart har korgar och ej kundvagnar? Ibland händer det att jag byter kö om jag märker att kön brevid mig går snabbare. Då är jag så "lustig" (antar jag, om det inte är fler som gör som jag, hihi...) dvs följer båda köernas utfall för att i slutänden se om jag valde rätt kö eller fel kö. Jag måste säga att jag tycker att det är ypperligt bra med nummerlappsystemet (som i större klädaffärer), alternativt en kö som sedan förgrenar sig i slutet.
Det sägs att svenskar är duktiga på att köa jämfört med många andra nationaliteter. Inte vet jag om det har gjorts någon vetenskaplig undersökning om detta, men vi anses ju vara ett folk som är lågmälta, ärliga och artiga, så det kan ju stämma att vi är bra på att köa. Vi är ju uppenbarligen väldigt duktiga på att passa tider också, vilket man har lärt sig när man varit i vissa länder, att det inte är lika noga med det. Klockan 17.00 kan lika gärna betyda 17.30 där.....
Jag undrar nu när jag läser vad jag skrivit, om man inte lever ett för stressat liv, som inte ens har tid att köa, vare sig det är i en mataffär eller i en bilkö. Men båda dessa sakerna är ju så tråkiga.
Ett barn frågade på fritids häromdagen: - Är en halvtimme lång eller kort tid? Ja, det var ju en bra fråga. Vi hade en diskussion om att det vid vissa tillfällen upplevs som lång tid och vid andra tillfällen som kort tid.
/ Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar