Translate

söndag 1 september 2013

Att välja rätt.....

Ibland funderar jag över de val jag har gjort och som alla andra så har man gjort en del väldigt lyckade val och en del mindre lyckade val, ja faktiskt val som man har ångrat i efterhand.
Funderar över hur livet hade sett ut om jag efter avslutade studier på högskolan i Jönköping hade tackat ja till jobbet jag blev erbjuden i Stockholm istället för jobbet i Göteborg. Valet stod emellan ett jobb på en skola som då prins Carl-Philip gick på eller ett jobb på en numera nedlagd skola här på Hisingen, Vetteskolan. (Har även jobbat på Vårskolan som också numera är nedlagd, ja de har lagt ner många skolor här i Biskopsgården sedan jag började jobba). Vad avgjorde mitt val? Jo i Stockholm kunde de inte erbjuda någon form av bostad så då blev valet Göteborg.

 Jag reste ner hit på premisserna att ha ett vikariat i 4 månader och fick en 2:a hands lägenhet på en enda månad vid Mariaplan. Jobbet började dessutom 4 dagar innan jag fick tillgång till lägenheten men jag löste det genom att jag fick bo 4 dagar hos min moster som då bodde vid Grönsakstorget.
Lägenheten i Majorna var väldigt lutande. Lade man en kula på golvet så rullade det iväg, så lutande var golvet....
Jag fick sedan fast tjänst på Vårskolan och ytterligare en 2:a hands lägenhet i Frölunda på 6 månader. Bodde dock bara där i 4 månader då jag fick ett första hands kontrakt på en lägenhet vid Vårväderstorget och hon som jag hyrde lägenheten av i Frölunda var inte glad att jag inte bodde kvar där hela perioden, trots att vi hade avtalat att vi båda kunde säga upp avtalet med en månads varsel. Jag kan också tänka på att hade jag valt att flytta till Stockholm så hade jag ju inte haft de barn jag har nu, då hade jag ju haft ett helt annat liv med helt andra barn.

Nåja, numera ska man inte bara själv fundera över vilka val man gör utan även hjälpa sina barn att göra de bästa valen.
Min store grabb har nyligen gjort sitt gymnasieval och har börjat på Hvitfeldska gymnasiet och trivs jättebra där. Dock ändrade han sitt val i sista stund, då han först hade valet inställt på Bernadotte.... men det blir nog bra vilket som.
Precis som man själv, så har ens barn också gjort mindre lyckade val och jag hoppas att de lär sig av sina misstag, precis som man hoppas att man själv ska ha gjort. Är rätt övertygad om att jag inte heller har gjort mitt sista mindre lyckade val, de gör man nog i hela sitt liv, men förhoppningsvis färre till antalet ju äldre och mognare man blir.
/ Åsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar