Translate

lördag 17 augusti 2013

Hong Kong

Vill återberätta om en händelse som inträffade för ca 20 år sedan när jag och en kompis reste till Hong Kong - en fantastisk stad (och vi var där då det fortfarande var en brittisk koloni). Vi reste över från Filippinerna och kom till Hong Kong vid midnatt.
Vi valde naturligtvis fel kö vid passkontrollen in till Hong Kong, den indiska familjen som stod före oss i kön stod där i nästan en timme innan de blev insläppta. När det var vår tur tittade de på oss och på våra svenska pass och bara sa:  -Welcome! De bemödade sig inte ens att öppna och titta i passen, så det tog kanske nån minut för oss att ta oss igenom passkontrollen. Vilken skillnad det kan vara.....
 Väl framme i Hong kong orkade vi inte gå runt och leta boende utan gick till första "bästa" guesthouse vi såg. De hade tyvärr fullbelagt men de kunde hjälpa oss genom att erbjuda ett pyttelitet rum i nåt förråd eller vad det nu kunde vara.....Det fick bara plats en våningssäng och inget mer i det utrymmet, som inte heller hade några fönster. Ok, tänkte vi, vi sover här första natten i alla fall.

Men jag vet inte om vi sov mycket under den natten, det fanns ingen fläkt i rummet (och självklart ingen AC). Som tur var hade vi köpt ett par solfjädrar som vi envist viftade med......
Nästa dag ville vi slå på stort och ta in på ett riktigt hotell med AC på rummet. Vi hittade ett 13-våningars hotell, Chung King Mansion. Det skulle bli så bra!
Tji fick vi, mitt i natten stängde de av strömmen och vi vaknade av att vi hörde en herrans massa liv i trapphuset. Vad står på? Efter ett tag bankade det på vår dörr och vi bestämde oss för att inte öppna dörren. Det fortsatte att banka på dörren och till slut hörde vi att det var polisen som sade att vi måste öppna dörren.. Jag gick upp och öppnade och polisen frågade var vi kom från. Sverige sa jag och hämtade passen. Återigen så tittade de på de svenska passen och sen på oss och sa ok. Vi fick veta att polisen gjorde razzia på hotellet för att leta efter illegala indiska invandrare (det kan ha varit några andra nationaliteter också, minns inte, dock letade de inte efter några illegala svenska invandrare i alla fall).
De hade stängt av strömmen i hela huset.
Då bestämde vi oss för att byta boende, där ville vi inte vara kvar. Sagt och gjort, vi packade våra väskor och skulle ta oss ner - ojdå, hissen fungerar ju inte......och vi hade vårt rum på 11:e våningen. Så vi släpade våra väskor (och redan på den tiden kunde jag inte packa lite/lätt, hm....) neråt i 11 våningar (tur att det inte var uppför).
På vägen ner för alla våningar ser vi hur de är inne i vissa rum och river ut deras tillbehör, de letar och river riktigt ordentligt i rummen. När man tänker på det så inser man både att det är skönt att vara född svensk samtidigt som man tänker att livet är inte rättvist, alla blir inte likadant behandlade.
När vi kom ut från hotellet så dröp vi av svett båda två och återigen fick vi leta upp ett boende mitt i natten.
Minns dock inte hur nästa hotell var men förmodligen bra då man inte minns det :)

Vi hade hur som helst 4 underbara dagar i Hong Kong där vi åkte färjan mellan Hong Kong-ön och Kowloon på fastlandet. Det kostade då 1 krona att åka över (billigaste färjan i världen). Då var en Hong Kong dollar värd lika mycket som 1 svensk krona så det var mycket lätt att veta vad allt kostar!
Vi åkte tåg upp till Victoria Peak och fick se en fantastisk utsikt över hela Hong Kong!!!
Vi reste även till New Territories och besökte ett ställe som hade över 12 800 buddhastatyer! Mäktigt!
Vi missade naturligvis inte heller Ocean Park som är Asiens största turistattraktion. Deras bergbana åkte vi hur många gånger som helst som har många många looper!

En ganska märklig sevärdhet som används av Hong Kong-borna för att ta sig till och från jobbet är rulltrappor. Det är väldigt backigt på Hong Kong-ön så det går åt att ha rulltrappor. Det är ett långt system av rulltrappor, totalt ca 800 meter långt och på morgonen fram till 10 går de neråt och efter 10 vänder de och går uppåt. Där finns världens längsta rulltrappa.