Translate

måndag 2 september 2013

Att sluta idrotta.....

Kan man tvinga sina barn att fortsätta idrotta? Nä, det bör man ju inte, men jag tycker inte om att man slutar att idrotta redan vid 14 års ålder. Båda mina stora grabbar har beslutat sig för att sluta med innebandyn. Min 16-åring går och tränar på gym 3-4 gånger i veckan så han tränar ju något i alla fall.

 Tråkigt att de slutar då båda grabbarna är duktiga i innebandyn samt att jag tycker att det är bra att de har något inplanerat några kvällar i veckan. Dessutom är det bra att få samhörigheten med de andra grabbarna i en lagsport. Men som sagt jag kan ju inte tvinga dem att fortsätta. Min 14-åring kommer att läsa till konfirmation så då har han en kväll i veckan som han kommer iväg på något vettigt. Sedan är ingen av dem några som sitter här hemma ofta vid datorn, x-boxen eller PS3:n speciellt ofta, 14-åringen är ute och spelar fotboll med kompisarna.Hm, jag är nog själv betydligt oftare vid laptopen än vad de är......

Jag har alltid varit så van vid att de har hållit på med någon idrott, 16-åringen har hållit på med gymnastik, fotboll, ishockey, pingis och innebandy i varierat antal år. 14-åringen har nästan gjort detsamma, gymnastik, fotboll, pingis och innebandy. Störst framgångar hade han i pingisen där han var bland de 5 bästa i sin åldersklass och har en uppsjö med pokaler.
Nåja, jag har ju min 11-åring som fortfarande håller på med fotboll och med sin schack, där han har röjt stora framgångar (kan nog säga att han är bland de 3 bästa i sin ålder, om inte den bäste, han vinner nästan 1:a pris i varje tävling). Oj, så skrytsam jag blev nu - nja, det kanske man kan få lov till att vara när det gäller ens barn, eller i alla fall ibland......
Den enda fördel jag nu kommer på, att man bara har ett barn som nu idrottar, är att man inte behöver lägga all den tid på körningar till alla träningar, matcher, cuper m.m som man har gjort under åren. Fast jag kör gärna och tittar gärna på när de spelar matcher, jag kommer att sakna detta.
Men som alltid måste det vara barnens egna val, det här med att idrotta - men jag tycker fortfarande att det är synd att de slutar.
Funderar även hur min fortsatta "karriär" som innebandyspelare blir.......har ju ett skadat knä och litar inte riktigt på knät om jag tex hamnar i närkamp..... Jag ska testa att träna lite innebandy ett par gånger med veteranlaget och se hur det känns. Fick jag välja skulle jag absolut inte sluta med det, men jag kanske inte har något val. Vi får se.....
/ Åsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar