Translate

tisdag 24 september 2013

Klassåterträff från årskurs 9

Så var det då äntligen dags för ytterligare en återträff med härliga Tibrobor från 9:e klass. Det var 30 år sedan vi gick ut grundskolan, herregud....är det så länge sedan.....vi är väl knappt mer än 30 år gamla, eller....
Vi har faktiskt haft en återträff vart 5:e år sedan vi gick ut och mig veterligen så vet jag ingen annan som jag pratat med som haft så många återträffar som oss, det blev nu 6:e gången vi träffades.
Tog bilen upp till Tibro (2 timmars blfärd) och hälsade först på en underbar kompis (en av de få som jag fortfarande har kontakt med IRL, inte bara genom Facebook). Hann tyvärr bara vara där en timme och så fort tiden gick, men vi är ju båda kända för att "hålla låda" båda två. Hennes man passade nog på att hålla sig undan (han hade nog inte fått en syl i vädret ändå), men blev "tvingad" att vara lite fotograf, nja eller mycket fotograf kanske är mer rätt.....

Sedan åkte jag hem till min mamma som jag skulle bo hos och det är inte ofta jag nuförtiden åker hem till Tibro (jag kallar både Tibro och Göteborg för "hem"). Det är betydligt oftare min mamma och min syster åker ner hit till oss i Göteborg istället.
Vi åt lite lunch och sedan körde hon mig till förfesten hos en av dem från min 9:e klass. Kan berätta att vi var 8 klasser på vår skola på den tiden, från 9A - 9H, en stor skola. Denna gången blev vi 7 styckna som träffades (en hann inte dit utan dök upp direkt på själva festen). Alltid så trevligt att få höra hur alla har det, vi hade vår sedvanliga rundtur då alla berätta lite om sig själv och vad som hänt sen sist.
 Jag minns förra gången vi hade en återträff, för 5 år sedan, då var vi hela 15 styckna från vår klass och då var det rekord den gången. Från vår klass var vi då flest representerade. Så kul det var. Minns även att jag faktiskt inte kände igen alla då - ja, ......det vågar jag faktiskt erkänna att jag inte gjorde. Till mitt försvar så var det några som kom för första gången, så de hade man inte sett på 25 år. Kanske inte så konstigt att man inte kände igen dem.
Nåja, sen åkte vi ner till festen där man redan fastnade länge på utsidan, för där träffade man på en massa gamla goa vänner från förr, från olika klasser. Jag gick i en annan klass från årskurs 1-6 så man känner stor samhörighet med dem från den klassen också.
Väl inne var det dukat på 2 långbord och vi fick så god mat, förrätt och huvudrätt. Vi satt klassvis och senare på kvällen minglade folk runt bland olika platser och vi hade även ett liveband som spelade go musik och det blev en hel del dans.
Jag åkte tyvärr hem alldeles för tidigt, men så blir det ibland, roligt hade jag i alla fall. Jag fick skjuts av min mamma som kom och hämtade mig mitt i natten - tack för det!
Nu känns det lite sorgligt att det ska dröja 5 år tills nästa gång vi ses, men man får leva utav minnena man fick.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar