Translate

måndag 30 december 2013

En dag med Telia (på gott och ont...)

Jag har länge varit missnöjd med mitt mobila bredband som jag har via Tele2 och nu när jag är ledig tänkte jag passa på att byta till någon fast bredband istället.
För något halvår sedan installerade Telia en anslutning via fibernätet här i mitt hus och jag tänkte att det blir nog mycket bättre hastighet med fiber än med mobilt bredband, dessutom så behöver jag ha obegränsad surf. Med Tele2 får jag inte använda mer än 80 Mbit på en månad och det brukar räcka i 20 dagar och därefter sänks hastigheten till nästan obefintlig surf överhuvudtaget och då har jag mina grabbar bara varannan vecka. Tänk om de hade bott här på heltid, då hade det nog knappt räckt halva månaden. Såklart vill de kunna spela på sina x-box, ps3, mobiler, surfplattor och jag på min dator. De spelar ju online-spel dessutom och ser på filmer online.
Hur som helst, det jag ville skriva av mig om, är varför det ska strula, ta sån evinnerlig tid och allt detta köande samt felkopplande som ska ske. Hade jag vetat innan hur mycket tid jag skulle lägga på detta idag, så vet jag inte om jag hade påbörjat detta byte (jo, kanske ändå....).
Ringde Telia, hamnade i kö som nr 83 och 37 minuters beräknad väntetid.....ok.....tur att man kunde sätta telefonen på högtalarläge så man kan passa på att göra annat under tiden.
Varför, varför kan inte alla ha detta systemet att man kan välja att bli uppringd??? Det tycker jag är en väldigt bra service till kunderna.
Väl framme efter en halvtimmes telefonkö så kunde ju inte han i andra ändan av luren svara och han behövde koppla mig vidare, suck och stön.....vilket gjorde att jag åter hamnade i kö som nr 11 och beräknad kötid 33 minuter. (Tycker ju att man kunde bli framkopplad tidigare i kön när man blir vidarekopplad och redan väntat en dryg halvtimme...).
När nästa person svarar så hade jag återigen hamnat fel tydligen (varför kan man inte bli kopplat rätt från början?) och fick åter sitta i telefonkö i 32 minuter med plats 18. Så gick en halvtimme till och med denna person så fixade vi till ett byte m.m. Samtalet med denne personen tog en halvtimme det också, då jag nog ställde 40 frågor om alla olika bredbandsanslutningar som finns att välja och be om alla för- och nackdelar med de olika m.m. Hörde till slut att han nog blev rätt trött på alla mina (och förmodligen korkade frågor i hans öron, hm....) men som ni vet är det här med teknik INTE mitt allra största intresse....
För att slippa vänta på själva modemet i en vecka så åkte jag ner till Teliabutiken på Backaplan och fick vänta i kö där en halvtimme också!!! Väl framme så var naturligtvis dessa modem slut i deras butik - kunde man förvänta sig nåt annat? När han via datorn kollat runt i olika Teliabutiker i stan så ringde han och lade undan ett modem till mig i affären vid Kungsportsplatsen! Åh, så mycket jag kände för att ta mig till stan - NOT!!! Efter att jag berättat om allt till honom sa han att jag inte skulle behöva ta någon nummerlapp där utan bara knacka någon på axeln och be att få den. Jaja, det återstår väl att se när man väl kommit dit.

Åkte in till Kungsportsplatsen och gick in i butiken och jo, jag fick mitt modem direkt utan att behöva ta någon nummerlapp och alla andra kunder undrade väl varför jag bara stolpade förbi alla andra som stod där och väntade. Ja, de skulle bara veta att jag redan lagt många timmar på Telia denna dagen.
Väl hemkommen kopplade jag och Jesper in denna och kollade direkt med bredbandskollen vilken hastighet vi fick - och jisses vad mycket vi har nu, över 100Mbit för att ta emot och 25Mbit för att sända (detta med sladd). När jag sedan kollar trådlöst så har jag betydligt lägre(bara ca 5Mbit) - har jag gjort nåt fel? Ska jag ringa igen?
Hm, motvilligt ringer jag igen, sitter i kö en halvtimme till och hon jag pratar med gör lite justeringar och nu har jag 18Mbit på min och 35 på Jespers (hans är närmare modemet än min) så ok, då får jag väl vara nöjd.
Läser igen vad jag skrivt och undrar om det är någon som ens har orkat läsa igenom denna fruktansvärda tråkiga blogginlägg - men jag behövde nog skriva av mig lite.
JAG LOVAR ATT SKRIVA INTRESSANTARE HÄDANEFTER!!!
Nästa inlägg blir nästa år, så gott nytt år alla läsare!!!
Lägger här också ut lite fina foton som jag tog på NK:s julskyltning i stan när jag gick förbi på väg till Teliabutiken.
Kram Åsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar