Translate

torsdag 26 december 2013

Sälja, skänka, ge och ta.....

Har varit här hemma hela dagen då jag mår lite sisådär....hade ju tänkt åka in på mellandagsrean men det var kanske meningen att jag inte skulle göra det!!!

Har istället passat på att både tvätta 7 maskiner och att rensa bland prylarna jag har här hemma och i mitt källarförråd. (ja, jag mår väl inte sådär jättedåligt då....) Jag håller på att rensa ut bland saker jag inte behöver och lägger ut en massa på en skänka-sida här på fb, både av ideologiska och miljömässiga skäl, samt att jag har så svårt för att slänga det jag inte behöver, det är mycket lättare att kunna ge bort det till någon annan som vill ha det.
Vissa saker som är lite dyrare och helt oanvänt vill jag dock ha en slant för så dessa har jag lagt in på en köp- och sälj-sida, men där är det svalare intresse förstås :)
Jag har hållt på att skänka saker i flera veckor nu och en sak som jag blir väldigt trött på (för att uttrycka mig milt) är att hälften av de saker som jag lottar ut till de som visat intresse och vill ha det - de bryr sig inte om att sedan komma för att hämta det. Då har jag både taggat dem i annonsen och även skickat pm till dem - och flera hör inte ens av sig tillbaka, så tröttsamt. Men många hämtar också förstås och är tacksamma!
När man är inne på dessa sidor så ser man också vissa mönster på några personer som faktiskt är intresserade av precis allt som skänks - och då läggs det ut flera skänkesgrejer varje timma. Man kan ju undra om vissa verkligen vill ha precis allt, eller säljer de det vidare kanske?
Nåja, man lär sig snabbt vilka dessa är och så kan man ju undvika att lotta ut till dem. Jag har också börjat att skriva upp namnen på dem som inte kommer för att hämta det de vunnit utav mig för att ha koll på så jag undviker dem om de lägger intresse för andra saker jag lägger ut.
Hur som helst är detta ändå rätt tidskrävande, lättare hade ju varit att bara lämna in alla prylarna på någon second hand. Jag har nu lagt ut en hel del idag och fortsätter detta med att mycket inte blir hämtat kommer jag nog fortsättningsvis att skänka till någon second hand istället.
Det är i alla fall skönt att kunna rensa ut en hel del, framförallt i källaren. Jag har tänkt att åka till tippen med mycket prylar i början av januari också samt att verkligen kunna göra iordning finns nere i källaren med fina små skyltar på varje kartong, vad det är för innehåll, samt att ha allt i lådor eller karonger, inga prylar i en massa påsar..... Detta är mitt projekt för dessa lediga dagar innan man börjar jobbet igen.
God fortsättning alla! Kram.
Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar