Translate

onsdag 11 december 2013

NEJ hör jag barnen ropa......

Sitter här vid laptopen och facebook som vanligt en stund så här på kvällen. Plötsligt hör jag ett samtida rungande NEEEEJ från ett annat rum och samtidigt stängs tv:n av, internet upphör och lampor släcks - jaha, en propp har gått. Och vi alla som är hemma är visst väldigt sociala med varandra - not. Alla sitter och spelar något internetspel, Jesper spelar online på x-boxen, Felix spelar online på playstation 3 och jag ett meningslöst fb-spel (Candy Crush)......och allt dör.....
Ok, jag byter proppen (vad varm proppen är, det är knappt man kan hålla i den) och allt återgår till det normala igen, förutom att Jesper tycker att han hade väldans otur när han nu ledde Fifa-matchen eller vad han nu spelar.

Funderar på om det bara är vi som är så osociala eller om det ofta ser ut så i andra familjer också? Inser att det nog är en vanlig syn om man kunde titta in hos andra. Tror också att det har lite med åldern på barnen att göra också, nu vill de inte längre umgås med sin mamma, de har inte samma behov av umgås och att spela spel tillsammans på kvällarna, de vill hellre vara online med sina kompisar istället. (Nja, Felix frågar ibland om vi kan spela schack men det är ju sååååå tråkigt att spela schack, jag kan spela spel om han vill men inte schack, spelar hellre något annat).

Till jul när min mamma kommer hit i några dagar brukar vi spela lite spel tillsammans, det är trevligt och visst borde man göra det oftare än vad man gör. Förr spelade vi ofta poker, först var det pokerspelet Chicago och sedan blev det Texas Holdém. Men nuförtiden är sällan alla hemma samtidigt på kvällarna, alltid är det någon som har träning.....

Jag brukar försöka anpassa våra måltider så att så många som möjligt ska kunna äta tillsammans och då sitter vi och pratar om allt möjligt. Det är nog den stunden vi oftast är tillsammans alla 4 och samtalar - vid middagen på kvällen.
Man borde nog bestämma att alltid ha en internetfri dag i veckan!!! Det kanske ska bli ett nyårslöfte? (eller i allafall en dag i månaden)......

Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar