Translate

onsdag 25 december 2013

Julafton med en del missöden.....

Julaftonen började med att en bräda på sängens långsida trillade ner, ja det är nog snart dags att införskaffa mig en ny dubbelsäng då det har gått fler brädor tidigare som har spikats fast igen. Men denna gången var det själva ytterbrädan till sängramen som trillade av. Jag har ännu inte vågat spika fast den igen för att inte störa julfriden för mina grannar....

På förmiddagen tjafsade mina stora killar om uppladdningsbara batterier som de tar från varandra. Det var bara några veckor sedan jag köpte nya uppladdningsbara batterier - jag undrar om de äter dessa batterier....eller varför de alltid verkar försvinna??? Trött som jag blev på deras tjafs så hade jag lite för bråttom från ett rum till ett annat och fastnade med min klänning i dörrhandtaget som då gjorde att jag fick 2 revor i klänningen (en utav mina Desigualklänningar jag köpt för ca 800:-, så ledsen jag blev....). Jag skyndade mig snabbt fram med nål och tråd och sydde ihop revorna igen (ena revan var i sömmen men den andra revan var rätt in på ryggen). Efteråt så blev det ganska bra ändå, det syntes knappt att det blev sytt så jag kan använda klänningen fortsättningsvis ändå. Vilken tur.

Mitt på dan var Jesper tomte nere hos grannarna och deras 2 1/2-åring och Jesper sa att det var uppskattat. Kul. Man kan säkert anlita honom som tomte fler gånger....
Efter att vi ätit julmat (för fjärde gången i år, har ju gått på 3 julbord tidigare....) så ser jag hur mycket mat som återstår. Blir väl julmatsrester idag men sen får jag nog frysa ner det mesta. Visste ni att den dag det säljs mest pizza under året, så är det på annandag jul. Ja, det är väl inte så förvånande....Det kanske vi också äter, vi får se....
Sedan ser vi alla på Kalle Ankas jul och så fort programmet är slut (ja t.o.m 5 minuter innan det är slut) tar Felix på sig tomtekläderna och hämtar fram alla julklapparna för att direkt börja läsa och dela ut klapparna. De senaste åren delar vi ut en klapp i taget och väntar tills den personen har öppnat och efter halva utdelningen blir det lite julfika i köket. Sedan fortsätter paketutdelningen och det tar väl totalt 2 timmar tills alla är utdelade. (Ja inte för att vi har så jättemånga klappar, men vi försöker dra ut på det lite....). Jesper får bla ett nytt kassaskåp som ser ut som en bok (den är jättesnygg) och hans gamla kassaskåp i plast låser sig av någon konstig anledning. Det går inte längre att öppna med koden. Den hade han annars tänkt ge till Felix men nu får vi slänga den. Vi lyckas i alla fall öppna det gamla skåpet med en skruvmejsel så vi får ut innehållet från det gamla skåpet.
Alla barnen är nöjda med vad de får (vilken tur, vi har haft julaftnar tidigare då något barn varit missnöjd med att de tycker sina syskon har fått mer/bättre saker..). Jesper fick bla en ny mobil som han är väldigt nöjd med och Felix får en I-pad och ps3-spel. Alexander får en väldigt dyr parfym (one million, som ser ut som en guldtacka, den är tydligen väldigt populär). Jag köpte även en äkta skinnjacka till honom från Jack and Jones men det ville han inte ha.....så den får jag lämna tillbaka.
Sedan fick de en del annat också, bla biobiljetter, kläder m.m. En tröja till Felix ska jag också lämna tillbaka, den var lite för liten. Ja, alltid är det något som ska lämnas tillbaka efter varje jul.
Själv fick jag en parfym från Alexander och från Jesper och Felix så hade de köpt ett presentkort från Åhlens. Så glad jag blev över deras julklappar till mig. Från min pojkvän fick jag smycken, både örhängen, halsband och armband, de var jättefina.
Ja, förutom de små missöden som inträffade så är jag nöjd med julafton, det var en trevlig dag som gick väldigt fort. Vi hann också umgås och spela en del sällskapsspel på kvällen.
Åsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar