Translate

söndag 22 december 2013

Fest på slottet.....

Varje år har vi alltid en personalfest som avslutning på varje termin och årets julfest arrangerades utav våra rektorer (vi brukar arbetslagsvis turas om att arrangera dessa fester) och denna gång fick vi en inbjudan till slottet.
 
Ca 2 veckor innan festen fick vi sedan ett kuvert med en rollista och en rollbeskrivning på sin egna roll. Ja varje arbetsdag efter att den lappen delades ut var detta ett hett samtalsämne i personalrummet. Man hälsade på varandra till den rollen man blivit tilldelad (jag kan gissa att rektorerna hade roligt när de satt och skulle tilldela oss de olika rollerna....).
Festen hade vi den sista arbetsdagen för alla (nja, vissa har faktiskt flera arbetsdagar kvar under året.....dock inte jag, hihi....), dvs fredagen den 20 dec. Ja, jag var faktiskt även ledig den dagen och det var skönt, då hann jag både inhandla de sista julklapparna, handla lite tilltugg och städa hemma då jag anordnade en förfest hos mig (jag bor ju granne med jobbet så det passade ju bra att ha förfesten hos mig....).
På festen var vi 42 personer och på förfesten var vi ca 15-17 personer, det blev ju inte riktigt sittplats till alla men, finns det hjärterum så finns det stjärterum.....
Kan också tillägga att jag vid ett flertal tillfällen fick uppmaning om att det måste finnas gott om isbitar i min frys. Jag tänkte först ge alla var sin hacka så kan de öppna frysen och själv skära ut sin önskade bit, hihi.....men ok då, jag ordnade 7 isfack och 4 1/2 isfack användes - det blev väl en hel del drinkar under förfesten.....

Väl på festen, förlåt slottet, så hade vi mingel tills greven hälsade oss välkomna och därefter fick vi presentera oss. Och jag måste säga att alla, ja verkligen alla hade gått in för sin rollkaraktär, både vad gäller utklädning och att leva sig in i sin roll. Så duktiga alla var, det var så kul.
Jag var Margareta Gyllenstierna, syster till greven och bland rollerna fanns även nya frun, ex-frun, 3 döttrar, en präst, trädgårdsmästare, en yogainstruktör, en chaufför, husmor, kock, elektriker, snickare, advokat, journalist, revisor, butler, poliser m.m. ja vi hade 44 olika roller (2 personer hade 2 olika roller).
Kvällen började med att greven mördades (och alla på slottet hade naturligtvis en koppling till greven) och det spekulerades vilt bland alla vem som har mördat greven.
Kan nämna att när vi satt oss till bords fick vi in ett manus i 2 delar som vi skulle agera efter och senare på kvällen blev även butlern mördad.
Vi fick i slutet av kvällen bla skriva vem som var bäst utklädd och vem som var bästa skådespelare/skådespelerska och det var inte lätt att välja, det fanns så många bra att välja mellan.
Detta var en mycket rolig fest och jag går gärna på fler sådana fester, det var riktigt kul.

Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar