Translate

söndag 24 november 2013

Hur är svenskar?

Lade häromdagen upp en status om hur svenskar år och det var många saker som är klockrena, som stämmer precis. Det har man särskilt förstått när man har rest en hel del till andra länder.
Bara det här med att komma i tid - det måste vi vara världsbäst i. Säger man en tid så är det den tiden som gäller, inte en halvtimme senare. När man har varit i vissa länder och bokat in någon utflykt med en bussresa och bussen inte kommit i tid, då kan jag (i alla fall i början av mitt resande), gå in till receptionen och fråga vad som har hänt med bussen? De tittar då på mig och på klockan (som kanske har gått över tiden med 5-10 min) och svara: -Den kommer.....det är bara att vänta. Själv blev jag ju orolig att jag hade misstagit mig på vilken tid det var, då bussen inte var på plats på utsatt tid.

Sedan det här med köandet - det är vi nog också världsbäst i. Vi ordnar alltid köer och är noga med att rätt person ska komma fram först i kön. Vi har gärna en enda kö till tex tre kassor så att man inte behöver bekymra sig över vilken kö som går snabbast. Det blir mest rättvist med en enda kö till alla kassorna så kan man gå fram till ledig kassa i turordning. När vi varit i vissa länder har det bildast en klunga istället och man får trycka sig fram - det ogillar jag skarpt. Nä, köbildning ger rättvisa, eller hur?





Som det även stod i den statusen jag lade upp om "20 things to know before moving to Sweden", så tar vi självklart av oss skorna när vi vistas inomhus. Jag förstår inte vitsen med att behålla skorna på sig om man är inomhus? Det kan väl varken vara så bra för fötterna att ha på sig skor i onödan, i flera timmar? samt att då drar man ju in smuts inomhus. Vi tar ju självklart av oss skorna även i skolan, i klassrummen, nja kanske inte på högstadiet men i de lägre åldrarna i alla fall.

Att dricka vattnet direkt ur kranen är en självklarhet här i Sverige och det gör jag även i våra grannländer, men så fort jag reser utanför Norden så köper jag alltid vatten på flaska. Man vet ju aldrig hur bra kranvattnet är i andra länder och så dyrt det borde bli att leva i ett land där man måste köpa allt dricksvatten, särskilt i länder som är heta, där man måste dricka mycket vatten.

Hur som helst är det alltid så roligt att få resa ut till andra länder, gärna så långt bort från Sverige som möjligt, där man lever på ett helt annorlunda sätt än här hemma. Jag verkligen älskar att upptäcka andra delar av vårt jordklot! Jag har av någon konstig anledning fått för mig att jag vill resa till nya länder varje år, inte tillbaka till ett land jag redan varit i (ja, förutom grannländerna eller typ weekendresor till London då). Jag vill gärna se och upptäcka nya miljöer. Har hittilss rest till 24 olika länder och vill gärna se fler - gärna utanför Europa. Men det blir dyrare ju längre bort man reser (ja, självklart är det så...). Och nästa år är alla mina barn över 12 år gamla så då får jag väl betala 4 vuxenbiljetter. Tycker att det är idiotiskt att man räknas som vuxen från 12 års ålder när man ska flyga. I vilket annat sammanhang är man vuxen när man är 12? Jag bara undrar....

/ Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar