Translate

söndag 10 november 2013

Fars dag idag och jag saknar min egen pappa.......

Idag är det Fars dag och jag tänker på min egen far som dog alldeles för tidigt, han blev endast 65 år gammal. Detta var för 5 1/2 år sedan.

Min pappa hade den fruktansvärda sjukdomen MS där kroppens muskler gradvis förtvinar. Han hade MS i 19 år varav de sista 10 åren (minns inte i hur många år det var) i rullstol. Ja, sista året (om det inte var ännu längre) var han helt sängliggandes. De 5 allra sista månaderna levde han på övertid, läkarna trodde hela tiden att han inte skulle leva många dagar till, men det blev ändå 5 månader extra (och de kunde han faktiskt varit utan). Han kunde inte röra en enda kroppsdel längre, talförmågan hade helt upphört och han kunde inte heller äta längre och han hade fruktansvärda smärtor samt liggsår som inte läkte. Jag tror att han inte vägde så mycket mer än 40 kilo i slutet av hans liv. Tänk att leva så det sista halvåret av hans liv, jag kan inte föreställa mig något värre. MS är en så fruktansvärd hemsk sjukdom. Har förstått att vissa kan leva ett rätt så bra liv trots sjukdomen och att skoven inte är så många. För pappa gick det snabbt utför. Idag finns det säkert bättre bromsmediciner.
En sak som jag också har tänkt på är att min pappas stora intresse under hela hans uppväxt var schack. Min pappa har faktiskt vunnit SM i schack - det gjorde han 1961 och 1964. Han tävlade även utomland i flera olika länder.
Min yngste son har nu ett stort schackintresse och började spela schack ett halvår efter att min pappa gick bort. Så synd att han inte fick veta att hans scackintresse ärvdes av sitt ena barnbarn. (Kanske att han sitter i himmelen och ser detta ändå.....). Min son har nu tävlat i snart 5 år och har mängder med priser, många av dem är faktiskt 1:a priser.
Jag har efter min pappa sparat ett jättefint gammalt vitrinskåp där jag förvarar min pappas olika schackbräden (vissa köpta i andra länder) och priser. Ovanpå skåpet står de två SM-priserna i form av 2 vaser ingraderat med SM och året, samt ett foto på honom. Då och då tittar jag på sakerna i skåpet när jag går förbi.
Jag skänker dig en tanke upp till himmelen idag pappa. Må du ha det bättre där uppe än du hade de sista året här på jorden. Kram!
/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar