Translate

onsdag 6 november 2013

Universeum

Idag har jag varit på en väldigt inspirerande fortbildning på Universeum, som handlade om Teknik. Låter kanske inte så kul men jag måste säga att det är en av de bästa föreläsningar/workshop som jag har varit på.




Det var blandat med teori och praktik, ja faktiskt mest praktiskt arbete i grupper om 5 fritidspedagoger i varje grupp.
Vi fick bla testa brobyggen med olika konstruktioner såsom med tändsticksaskar, ihoprullade tidningspapper, med olika sorters pasta och med riktiga plankor (som inte fick spikas ihop - bara pusslas ihop. Vi blev alla väldigt engagerade och tiden flög fram.

Vi fick beskriva något material som låg i en mörk påse där andra skulle ställa frågor, vi skulle samarbeta för att konstruera något hållbart med enbart ett A4-ark som skulle bära upp så mycket vikt som möjligt mellan 15 cm mellanrum mellan 2 bord (vi klarade av 600gr på pappret).

Vi gjorde en "Rube Goldberg machine" vilket är att bygga en kompliserad bana för att lösa en enkel uppgift - jättekul.
Det blev många skratt idag och jag har med mig nya idéer på hur jag på ett lustfyllt sätt kan arbeta med teknik på fritidshemmet. Flera av sakerna vi gjorde idag ska jag göra med min barngrupp.

/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar