Translate

lördag 9 november 2013

Hur kör folk bil egentligen.....?

Ibland undrar man om vissa har fått sitt körkort på posten (ja, det kanske är så man får sitt körkort i och för sig....men om vissa kanske har fått det utan att ha kört en enda körlektion?).
Det är föresten möjligt i Egypten, där kan man få sitt körkort utan att ha kört bil en enda gång - om man betalar tillräckligt med pengar. Och det är det nog en del som har gjort med tanke på hur vissa kör bil där. Jag åkte taxi med mina barn i Egypten och höll på att krocka då chauffören var ouppmärksam. Jag skrek till och han tvärbromsade och tackade. Jag kan säga att det blev inte en enda extra peng i dricks till den taxichauffören.


Men här hemma i Sverige verkar problemet vara tvärtom vad gäller hastigheten. Vissa verkar ha fel på sin gaspedal. Jag trodde att om man kör på en tvåfilig väg så är vänsterfilen den fil man ligger i om man vill köra om, men så verkar tydligen inte fallet vara längre. Varför ligger man i vänsterfilen om man inte ens håller hastigheten som råder? Man kanske ska svänga vänster nån gång om några kilometer, kanske lika bra att lägga sig i vänsterfilen direkt, eller...?
Nuförtiden utrustas nog inte bilar med blinkers längre......Idag satt jag och väntade in en bil innan jag skulle svänga ut på vägen och precis innan jag trodde att han skulle köra förbi, ja då svänger han av (jag hade ju varit tacksam om han/hon, jag vill fortfarande inte använda ordet hen....) hade blinkat så jag hade kunnat svänga ut tidigare. Inte för att jag har bråttom men ändå.....

Och att blinka i rondeller (som numera inte heter så, det heter cirkulationsplats) är det ytterst få som vet hur man ska göra. Ska du köra vänster i en rondell ska du blinka åt vänster, svårare är det inte. Det är en klar fördel att blinka ut ur rondellen också, det underlättar när andra vet var du ska köra ut.

Och varför ska det regna när det är helg? Jag hade ju tänkt ta en långpromenad med en kompis idag, men varken hon eller jag har lust att gå i ösregn som det är ute nu. Det känns verkligen att det är november. Den månaden kunde man helt plocka bort från almanackan om man frågar mig.

Nu blir det en värmande kopp te, tv och lite facebookande.
/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar