Translate

lördag 16 november 2013

Jul och katastrofer.....

Nu har jag kommit på hur Sveriges almanacka borde se ut!!!
Januari, april, maj, juni, juni, juli, juli, juli, augusti, augusti, september, december. :)
Med semester i juli månad(er) såklart! 3 månaders semester!

Jag kan nog t.o.m byta ut januari mot en extra decembermånad, jag älskar december med alla adventsljusstakar och stjärnor lysandes i var och varannat fönster samt all härlig juldekoration. De som känner mig vet att jag julpyntar i alla rum(och då menar jag exakt alla rum, toaletterna också) och det gör jag till 1:a advent. Julgranen kommer dock inte fram förrän till lucia. Jag vill ha det mysiga i december månad, inte i januari (jo, då också förresten, i alla fall i första halvan). Många julpyntar nog till lucia och tar fram julgranen dagen före julafton, men det tycker jag är väldigt sent. Och sedan ska det stå här tills 13 jan, nä, då har jag hellre julfint hela december än bara från strax innan julafton. 

Idag var jag på Willys och handlade. Utanför satt det som vanligt en tiggerska (som förmodligen är från Rumänien eller annat östeuropeiskt land). Jag blir illa berörd när jag ser det och idag som många andra gånger ger jag bort några kronor (inte så mycket men det är ju alltid nåt...). Går sedan till Posten vid Konsum (50 meter bort). Återigen sitter det en annan tiggerska där utanför som jag också ger några kronor till. Brevid står en man som säljer Faktum. Dessa tidningar får ju endast säljas utav de som är bostadslösa och de får köpa tidningen själva för 20:- och så säljer de dem för 50:-. Förr brukar jag alltid köpa dessa tidningar och ibland står det riktigt intressanta saker i tidningen men ibland inte alls. Denna gången avstod jag från att köpa tidningen.Men har detta med tiggeriet ökat? Jag upplever det.
Funderar på vad jag själv lade pengar på, jo bla godis och läsk till mina barn för över 100:-. Tänkte efteråt att man skulle kanske pratat med barnen och föreslagit att vi avstår vårt lördagsmys denna lördagen till förmån för tex de som drabbats i Filippinerna......men det kom jag inte på förrän när jag kom hem med matkassarna och packade upp. Jag har i alla fall skänkt 100:-tidigare i veckan till Filippinerna och som jag skrev i en status på fb så är Sverige tillsammans med USA och England de länder som skänker mest pengar vid sådana katastrofer. Vi har hittills skänkt 72 miljoner (och Ikea nästan 18 miljoner), inte dåligt av en nation som bara har 9 miljoner invånare. Vi tillhör ju världens 20 rikaste länder (googlade och fick olika resultat på olika siffror var vi ligger, allt mellan plats 9 till plats 21). Men det finns ju rikare länder än vårt, de borde också ta sitt anvar internationellt.

Nu blir det förberedelser inför kvällens 40-årsfest som jag ska på. Det ser jag fram emot!

/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar