Translate

måndag 28 juli 2014

Turkiet del 2

Idag firar muslimerna Bahran efter att deras Ramadan är slut. Det har fyllts på med betydligt mer turister här, både på vårt hotell och alla andra närliggande hotell här längs  strandremsan. Men så börjar turkarnas egna semester nu denna veckan och det är många turkar som semestrar här i Bitez, ja i hela Bodrumhalvön semestrar de gärna.

Som brukligt finns även här en minaret som har böneutrop 5 gånger per dag, vilket man snabbt vänjer sig med.

Vi har halvpension vilket innebär frukost och middag. Innan vi reste hit tänkte jag att ja, det klarar man sig nog på, då det är så varmt och man nog dricker mycket vätska på dagen, äter glass m.men middagen på kvällen är inte förrän kl 20.00-22.00 – det tycker jag är en väldigt sen tid. Då måste man självklart äta på dagen också J

Igår åkte vi en dagsutflykt till KOS i Grekland. Vi hade bokat resan via Ving och vi skulle bli hämtade utanför vårt hotell, vilket vi inte blev…..Susanne fick springa iväg till receptionen och ringa till Ving. Efter nån halvtimme så kom en lokalguide som Ving ordnat som körde oss hela vägen. Dessutom parkerade han bilen och forslade oss in bakvägen så vi fick våra boardingkort direkt utan att stå i kö och sedan fick vi ställa oss bland de första i kön in till båten. Tack för det – så skönt.

Båten tog en halvtimme och när vi skulle gå igenom passkontrollen i Grekland så hade medlemmar som är med i EU egen passkontroll och alla andra nationaliteter en annan passkontroll (tack igen, då vår passkontroll gick betydligt snabbare än den andra….)

Väl i Grekland så hade vi en fantastiskt dag med mycket lugnare shopping än i Turkiet. I Grekland kan man gå in i affärerna och titta för sig själv. I Turkiet frågar de gärna när man tittar på en vara om man vill ha den och vad man vill betala för den. Det är meningen att man ska pruta på varorna vilket vi skandinaver inte är så vana vid. Det blev lite shoppat (det är lite dyrare i Grekland än i Turkiet) och så såg vi lite sevärdigheter också, samt avslutade dagen med ett fisk-spa, som varken jag eller Susanne hade provat på tidigare). Det var jätteskönt att få sitta och koppla av när små fiskar åt ens hudrester, hihi….