Translate

tisdag 15 juli 2014

USA - del 3

Igår åkte jag, barnen och Patricia till Philadelphia och det blev ett äventyr minst sagt....
Det tog nästan tre timmar att hitta dit vi skulle (istället för två timmar som det beräknades ta...). Vi missade en avfart och när vi sedan skulle vända så var det både vägarbeten och en massa enkelriktade gator så det var inte så lätt att hitta tillbaka.
Väl framme vid Ikea (av alla ställen, hihi...) så träffade vi Veronica som jag också har lärt känna via facebook (hon hade fått vänta på oss i en hel timme, det kändes inte så kul...) Vi svenskar är ju vana vid att alltid vara så noga med att passa tider. Ja enligt vissa undersökningar så är svenskar bäst i världen på att hålla tider (sedan stämmer det såklart inte in på alla svenskar, jag har vänner som sällan kommer i tid). men blir vi sena så meddelar vi oss alltid, om det är mer än en kvart för sent som vi lär komma.

Hur som helst så var det trevligt att träffa Veronica och vi åkte först till "Pats King of steaks" för att äta....och då visar det sig att Veronica är vegetarian. Nåja, det fanns ju fiskburgare där som hon kunde äta. Nej, då var givetvis den slut för dagen, så hon åt endast pommes. Inte heller lyckat.
Efteråt hittade vi inte tillbaka till bilen - det tog minst en timme för oss att leta efter våra bilar, suck och stön....nu kan det väl inte bli värre....
vVi åkte sedan in till Independence Hall och då tappade vi bort varandra när vi åkte efter varandra för att leta efter parkeringsplatser.
Till slut var våra bilar parkerade i närheten av varandra och vi fick en härlig dag då vi strosade runt inne i de olika bygnaderna och vi hamnade t.o.m i en guidad grupp där vi hakade på (trots att det kostade pengar för att få en guidad tur). Jag pratade med en polis innan som frågade var vi kom ifrån när jag pratade svenska med barnen och han gissade på antingen Sverige eller Tyskland (inte för att jag tycker att våra språk är lika, men bra gissat). Han ordnade in oss med den guidade turen - tack för det :)
Hemresan gick bra, det gick på nästan halva tiden mot ditresan. Då körde vi en annan större väg istället för att följa det GPS:en sa. Flera gånger när jag använt GPS så visar den en massa småvägar som tar mycket längre tid, störande....
Vi hade trots alla missöden en mycket trevlig dag. Synd bara att allt tog så lång tid, jag hade önskat att vi hann med att springa i trappan som Sylvester Stallon sprang i, i Rocky-filmerna, men vem vet, jag kanske kommer hit någon annan gång i livet. Shopping hade jag också tänkt hinna med men ingen annan än min plånbok är gladare över att jag inte hann med detta.
Några andra saker som jag tänkt på skiljer mellan Sverige och USA är att här får man lön varje vecka eller varannan vecka medans vi i Sverige får lön en gång i månaden. Jag föredrar nog att ha det som vi har det, dvs få lön en gång i månaden. Sedan är man ju alltid glad över att barnbidraget kommer en vecka innan lön, det behövs oftast :)
Ang barn så berättade jag för Patricia att i Sverige kan man inte få barnomsorg förrän barnet har fyllt ett år och att alla föräldrar då alltid är hemma med sitt barn hela barnets första levnadsår, samt att vi oftast delar detta mellan mamman och pappan. Det tyckte hon var väldigt bra jämfört med USA där de bara verkar vara hemma i några få veckor. Jag berättade även att vi har gratis läkarvård och tandvård upp tills man fyller 21, att skolan är gratis med gratis skolmat till alla, ända upp tills gymnasiet. Patricia tycker att vi i Sverige verkligen tar hand om våra barn för att ge dem den bästa starten i livet och det kan jag hålla med om. Men det är väl så som med allt, vissa saker är bra i Sverige och vissa saker är bättre i andra länder.
En sak som jag tyckte var bra här i New Jersey var att när jag skulle tanka bilen. Då klev jag ur för att tanka men en annan man hjälpte till och tankade åt mig. Tydligen gör de så här i New Jerey att man inte själv behöver tanka, det gör personalen åt en.
Ikväll blir det åter igen ett sista besök på boardwalken och då ska vi strosa runt åt andra halvan som vi inte gick på och denna gången följer alla med, dvs hela hennes familj också. Det ska bli trevligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar