Translate

torsdag 10 juli 2014

USA - del 1

Så är vi äntligen här i USA på semester!!! Efter att ha mellanlandat i Bryssel och sedan i New York, så gick vi ner för att hämta ut vår hyrbil. Jag var lite nervös över hur jag skulle hitta in till Manhattan och till både hotellet och till vårt garage som vi skulle stå i, men det gick bra. Då jag alltid reser som ensam vuxen med tre barn så vilar ju allt ansvar på mig. Jag hade skrivit ut lite vägbeskrivningar från Sverige, men såhär i efterhand hade det underlättat om bilen hade varit utrustad med GPS.
 
Vi var i New york i två dygn där vi faktiskt hann med allt jag hade planerat: - Frihetsgudinnan med båttur, Empire State building, Time Square, Madison Square Garden, Ground Zero, Century 21, Chinatown, Little Italy och Central Park - ja det täckte väl in det mesta i NY. Måste tillägga att jag inte körde bil mellan alla dessa platser, det blev subway istället, eller så promenerade vi. Bilen fick stå parkerad i garaget dessa två dygn.
Sedan var det dags att ta bilen neråt mot Cape May, till Patricia och hennes familj som vi ska bo hos i 10 dagar. Jag har känt Patricia i 4 år och det var faktiskt genom ett facebookspel (cityville) som vi lärde känna varandra och vi har chattat lite till och från hela tiden. Så tack för att vi får komma och bo hos er!!!
Det gick faktiskt väldigt bra att hitta ut från Manhattan och ner på rätt väg till Cape May, men sedan körde vi lite fel från min vägbeskrivning som jag hade skrivit ut från Sverige och vi stannade och frågade en man efter adressen. Tyvärr visste han inte var det ligger men han var så vänlig och fick Patricias telefonnummer och ringde upp henne (det hade blivit väldigt dyrt om jag hade ringt från min svenska mobil...). Patricia och hennes man bestämde en plats med mannen som vi skulle mötas på och mannen sa att vi kunde åka efter honom dit och då skulle han inte alls åt det hållet, men var vänlig nog att köra ditåt så att jag hittade dit. Så snälla och hjälpsamma amerikaner är, tack!!!
Vi mötte Patricia och hennes man på en bensinmack som heter WAWA - det tyckte vi var ett roligt namn :)
En sak jag lade märke till är att alla amerikanare har så otroligt stora och höga bilar, jag hamnade alltid efter en stor och vräkig bil, så man kunde ju knappt se vägskyltarna.....körde jag om så hamnade jag alltid bakom en ny jättestor och hög bil, hm...
En annan sak är att det är väldigt svårt att hitta och att köra rätt i USA, ja, i alla fall för mig. Jag hade skrivit upp nummer på vad alla vägarna heter och även namnet på vägen, men tror ni det hjälpte när varje avfart istället hette "Exit 9", "Exit 10" o.s.v Hur ska man veta vilken exit man ska ta av på när det inte står vad vägen heter eller vilket vägnummer vägen har??? Ja, jag tycker inte att det är lätt att köra bil i USA, särskilt inte när det dessutom många gånger är både 5,6 och 7-filiga vägar...
Men nu är vi här i alla fall och vi har det bra :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar