Translate

lördag 12 juli 2014

USA - del 2

Vi har det så underbart här i USA och jag vill än en gång tacka Patricia och hennes familj för att vi får bo hos dem i 10 hela dagar. De tar verkligen hand om oss så att vi får ut det mesta utav vår semester här i USA.

Det är några saker som jag har reflekterat över....en är att amerikanarna inte har varken staket eller häck runt sina trädgårdar. Det ser faktiskt mycket mer inbjudande och trevligare ut när det är öppet ut mot gatorna och man kan titta in i alla trädgårdar istället för en massa höga häckar som många svenskar envisas med att ha.
En annan sak är att vart man än vänder huvudet så ser man den amerikanska flaggan precis överallt. I Sverige får man nästan leta ordentligt för att se vår flagga, ja om det inte är vår nationaldag eller annan högtid förstås. Här pyntas det ordentligt med deras flagga och de tre färgerna rött, blått och vitt överallt.
Redan innan vi åkte över hit så chattade jag mycket med Patricia så hon visste redan att något som är typiskt svenskt är att vi tar av oss skorna det första vi gör när vi kommer innanför en ytterdörr. Vi går inte ens in en enda meter innan våra skor är avtagna. Här i USA går man omkring inomhus med skorna i flera timmar, ja ibland tills man ska gå och lägga sig för att sova.
En annan sak är att det är väldigt vanligt att ha heltäckningsmattor i alla rum, ja utom i badrum och kök då. Så är det hos Patricia också, heltäckningsmattor precis överallt, vilket känns väldigt ovanligt för oss. Jag vet nog ingen som har heltäckningsmattor längre i Sverige. Men det är väldigt skönt att gå omkring på :)
Överhuudtaget så sitter vi ofta på kvällarna och berättar om varandras land, hur det fungerar i våra länder och jämför skillnader och likheter. Vi lär oss massor av varandras länder vilket vi alla tycker är intressant. Bla har jag berättat om att allt är kostnadsfritt i våra skolor och att alla äter gratis skolmat, ända upp till gymnasiet. Att vi har gratis läkarvård och gratis tandvård upp till 21 års ålder och sedan är detta kraftiskt reducerat för vuxna, så att alla ska ha råd att gå till läkaren och tandläkaren och opereras om man skulle behöva. Jag har även berättat att vi i Sverige får betalt varje månad för varje barn man har, samt att man får betalt hela första levnadsåret, innan man ens får lov att ansöka om förskoleplats. Samt att vi har minst 5 veckors betald semester. I USA har man i snitt 2 veckors betald semester och bara några få veckor man kan vara hemma med sitt barn. Jag tycker att det är jätteviktigt att vi i Sverige är hemma hela barnets första år och att vi ofta delar upp denna tiden mellan både mamman och pappan.
I Sverige får vi ju lön en gång i månaden men Patricia berättade att i USA får man lön varje vecka.....
Jag tankade idag och så billig bensinen i USA var, det kostar minst 2 1/2 gånger mer i Sverige med bensin. Ja en hel del är billigare i USA än i Sverige men det mesta är ungefär samma priser också. Än så länge har jag inte hittat något som är extremt mycket dyrare här än i Sverige.
Jag måste även berätta om en annan sak som jag tyckte var lustigt, här i USA skulle vi kolla på väderleksrapporten och den höll på i en hel halvtimme innan den var klar - helt otroligt. I Sverige håller den på i ett par minuter och sedan vet vi hur vädret ska bli under de närmaste dagarna. Här drar de ut på det och blandar upp vädret med andra nyheter och reklam i tid och otid, tills det har gått en hel halvtimme....Reklam förresten, det har de hur ofta som helst. Man hinner knappt börja se på något förrän det är reklam. Då tycker jag bättre om den svenska modellen när reklamen är samlad till 3-4 tillfällen per timme istället för reklam hur ofta som helst....
Hur som helst är det väldigt kul att få lära sig mer om hur det är i USA och vi trivs toppen här. Det är ett väldigt trevligt land och amerikanarna är ett väldigt trevligt folk :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar