Translate

fredag 1 augusti 2014

Turkiet del 3

Vilken härlig semester jag har haft i år, två fantstiska resor som båda faktiskt överträffade mina förväntningar. Dels USA-resan med mina grabbar och sedan resan till Bodrumhalvön med min bästa vänninna! Jag är så nöjd.
 
Turkietresan avslutades med en båttur i Bodrum med flera stopp för bad och två måltider. Vi hade madrasser på båtdäck så det blev en del solande på båtfärden också.
Oavsett hur kul man har det på resor så är det alltid skönt att få komma hem till sitt också.
Har kanske haft det för bra vad gäller mat och dryck då notan efter dessa 4 veckor har resulterat i en viktuppgång på nästan 4 kilo.....ett kilo upp per vecka, så nu blir det att ta tag i att få ned dessa 4 kilon. Får se om jag kan klara av att få ner dem på samma tid, dvs 4 kilo ned på 4 veckor.....Får komma igång med mina promenader igen :)
En annan sak som är så tråkigt att göra när man kommit hem är all uppackning av alla väskor, påsar och prylar samt att tvätt upp allt m.m - det kan ta ett par dagar innan allt är upppackat...
Det blev lite shopping, mest till mina grabbar. Jag gör som jag brukar göra, lägger upp allt jag köpt till dem på deras sängar, fint upplagt så blir det en glad överraskning till dem när de kommer till mig igen om ett par dagar :) Längtar efter att se dem igen.
På tal om shopping, i Bodrum åkte jag och Susanne till en textilmarknad (där det minst var 40 grader varmt och svetten lackade, det var väldigt svettigt att gå omkring där...) och som alltid i Turkiet så måste man ju pruta på allt man ska köpa, särskilt på marknader.
Jag tycker att jag är rätt duktig på att kunna pruta, fick faktiskt ner priset 50 % flera gånger, men har också fått några upprörda kommentarer ibland, men de måste ju inte sälja till mig om de inte vill. En man blev så arg på mig så han kastade tillbaka kläderna i sin hög och skrek "stupied swedish" åt mig när jag inte ville betala det han ville sälja för och jag gick. En stund senare hade han skickat sin lillebror till mig för att sälja kläderna ändå, för det priset. Då måste jag tillägga att jag inte uppgav något hutlöst underpris, jag tyckte inte att jag ville betala mer och jag hade fått liknande kläder för det priset hos en annan man där inne på marknaden. Vissa börjar dock att säga så högt pris, ja det är faktiskt lite jobbigt med allt detta prutandet. En rolig händelse är dock att jag fick prutat ned på ett par sandaletter till ett bra pris om jag köpte ett par läsk till de två försäljandes männen på ett annat ställe, vilket jag gjorde. Funderr på om de ville se om jag bara gick iväg eller om jag faktiskt gick tillbaka med två läsk eller inte....Ja, de flesta inne på marknaden var såklart trevliga förutom den här mannen som blev så arg då...
Jag måste säga att turkarna är väldigt trevliga och vi har ofta blivit väldigt bra tillmötesgående, särskilt på vårt egna hotell. De hejar alltid så glatt på oss när vi går förbi och många kommer fram till oss för att prata en stund. Flera utav personalen lärde vi känna riktigt bra, de hejade på oss med våra namn (Åsa var dock inte så lätt att säga) och vissa slog sig ner för att samtala med oss när de kunde. Ja, vi har lärt känna många på hotellområdet, som nog var både det bästa och lyxigaste hotellet på hela Bitez. Vårt hotell ligger i mitten av hela strandremsan, är en av de största i området, har nog flest anställda och vi var de enda som hade så sköna madrasser och kuddar att kunna sola på, samt dessa härliga färgglada kuddarna att slappa på under kvällarna till god musik.
Ja avslutningsvis så trivdes vi väldigt bra och hade lätt kunnat stanna där några extra dagar. Fantastiskt väder, härliga bad, ok mat, bra shoppng, trevliga turkar, underbar trip till KOS (förutom strulet på vägen dit), härlig båttur. Jag kan verkligen rekommendera Otel Okaliptus till er som funderqr på att resa till Turkiet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar