Translate

torsdag 26 juni 2014

Fler bekymmer dyker plötsligt upp.....

Jag har nu bestämt mig för att hyra bil de två veckorna jag och grabbarna kommer att vara i USA, eftersom vi inte enbart kommer att vara i New York. Vi kommer bla att åka ner en bra bit i New Jersey också, samt ev. besöka lite andra städer när vi väl är där. Vi får se vad vi hinner med, det är ju så stora avstånd i USA.

Så kom jag på att mitt svenska körkort kanske inte är giltigt i USA. Jag kollade upp detta och fick då veta att man starkt rekommenderar ett internationellt körkort, vissa biluthyrningsfirmor i USA vill att man har ett internationellt körkort samt att om man blir stoppad av polisen i USA, så kan det ta lång tid när de ska kolla upp mitt svenska körkort.
Det är ju inget problem att använda mitt körkort i hela Europa då det är ett europeiskt körkort, men det är väl bäst att skaffa sig ett internationellt körkort också. Det kommer jag att göra på måndag, det kostar 500:-, jag ska ha med mig ett foto, så det måste jag ordna innan måndag (får nästan bli imorgon e.m då).
Idag har jag även bokat en hyrbil, en Ford Focus. Jag hoppas att den är stor nog att rymma 4 personer och all packning, dvs 4 stora resväskor, en kabinväska får räcka, grabbarna får ta med sig var sin ryggsäck som handbagage.
När jag väl har bokat hyrbilen och skrivit ut papprena, ja då upptäcker jag att jag får en bil med automatväxel........det har jag inte valt......jag tog för givet att jag skulle få en bil med en vanlig manuell växellåda. Herregud, jag har ju inte kört med automatväxel på flera år, hur ska det gå? Men det är väl bara att gasa och bromsa, hihi....eller så får jag väl fråga i USA om de inte kan ge mig en bil med vanlig manuell växellåda istället. Jag trodde att man borde ha fått någon valmöjlighet att fylla i vilken sorts växellåda man önskade, jag tänkte inte ens tanken på att jag kunde få en med automatväxel.....
Nåja, har jag klarat av att köra bil i Spanien, på autoban i Tyskland och framförallt i berget på Gibraltar, så ska jag väl klara av att köra bil i USA. Men jag är lite orolig över att hitta, att köra bil inne på Manhattan, att hitta till hotellet och hitta parkering m.m. Ja, ja, allt ordnar sig säkert. Det är ju annars alltid skönt om man vore två vuxna, men jag är ju van att resa runt överallt som ensam vuxen med tre barn att också ta hand om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar