Translate

måndag 13 oktober 2014

Varför gör man som man gör.....?

Jag var och handlade mat igår och som vanligt försöker man alltid avläsa vilken kassakö som kommer att gå fortast. Det är många saker att beräkna, vem som sitter i kassan (om det är någon ny eller känd erfaren kassörska), hur många personer före det är i varje kö, hur mycket varor de verkar ha i sina kundvagnar och korgar, vilka personer som står i kön (kommer de att vara snabba med betalning eller ej). Varför ställer man sig dessa frågor sekundrarna innan man väljer vilken kö man ska ställa sig i. Hur viktigt är det egentligen om jag råkar välja fel kö och får vistas i affären 2 till 5 minuter extra? Sedan undrar jag hur vanligt det är att man byter kö, om man märker att någon annan kö går snabbare än den man själv står i? Ja, ibland byter jag, men oftast inte. Byter man så kan ju den kön man stod i sätta mer fart och den kö man då valde över till, kan stå stilla. hahaha, säkert några nu som som läser detta som inte alls lägger någon energi över att bekymra sig om detta.

Det som jag faktiskt kan störa mig på - det är när personen framför mig i kön inte lägger dit pinnen efter sina varor. Ja, jag brukar faktiskt själv då låta bli att lägga dit pinnen jag också och nästan hoppas på att kassörskan bara fortsätter med mina varor. Så får personen före mig, ursäkta med att kassörskan har stämplat in även mina varor. Det har hänt mig flera gånger.....För då tänker jag att de nog lär sig till nästa gång att faktiskt lägga dit pinnen efter sig. Det är ju en outtalad regel att var och en ska lägga dit en pinne efter sina egna varor så att kunden bakom kan påbörja att lägga upp sina varor.
 Undrar om det är fler än jag som medvetet väljer att avstå från att lägga dit pinnen, och nästan hoppas att det ska strula (lite för att markera: -Jaha, så kan det gå om man glömmer pinnen....). Hm, borde nog radera det jag nu har skrivit....... men jag bjuder på detta, hur jag kan tänka ibland :) Fast har jag bråttom då lägger jag såklart dit pinnen, helst med en tydlig markering.....inser när jag läser detta hur fånig jag kan vara ibland, för småsaker....

En sak som jag har funderat på.....för er som bor i Göteborg och framförallt på Hisingen. Vi har tre stora anläggningar brevid varandra, en för bad, en ishall och en fotbollsarena. De heter Rambergsvallen, Rambergsrinken och Lundbybadet. varför heter det inte Rambergsbadet? Eller att de andra heter Lundbyvallen och Lundbyrinken? Det finns säkert en väldigt bra och naturlig förklaring till detta som jag inte vet, men jag har många gånger funderat på varför inte dessa tre anläggningarna som ligger precis brevid varandra, varför de inte heter samma i början, förslagsvis Rambergbadet ihop med de andra namnen?

När jag ändå bjuder på mig själv och mina konstigheter, så kan jag även bjuda på följande: -Är det någon mer än jag som kan ställa väckarklockan på en lördag eller en söndag - bara för att vakna av den och få stänga av den och sova vidare. att känna att ja, jag behöver ju inte gå upp nu, för det är ju helg :) Jag måste visserligen skriva att jag naturligtvis inte gör så varje helg, jag har gjort detta två gånger och då flyttade jag fram tiden lite grann, så den inte behövde stå på kl 06.15 i alla fall :)
Nu är det nog bäst att jag inte skriver mer idag - ha en go vecka alla.
Kram Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar