Translate

onsdag 2 oktober 2013

Okunskap i mobiltelefoni, träningsvärk och annat....

Jaha, nu ska jag erkänna min okunskap i teknikens värld igen och formodligen få er som läser att dra på smilbanden.....
I söndags tittade jag på när vårt veteranlag spelade första matchen för säsongen, en träningsmatch mot A-laget som faktiskt slutade 2-2, det var starkt jobbat. Förmodligen blir det fler matcher som jag lär få vara publik istället för spelare, tyvärr. Man var bra sugen på att ge sig ut på plan.
Nu har jag redan kommit ifrån ämnet, ja, jag hann inte ens starta det....om min okunskap i teknik. Vi som tittade på matchen pratade bla om träning, att träna upp våra "skavanker" (ja, det är ju därför vi var publik istället för aktiva på plan). Fick då tipset att använda "runkeeper" på I-phonen när jag promenerar, vilket sätter lite press på en att verkligen ta sig i kragen och komma ut för att röra på sig lite.

 Har nu testat den ett par gånger och såg inte/tänkte inte på, att jag använde miles istället för kilometer, men det har jag nu kunnat ändra. (På köpet lärde jag mig att 1 miles är 1,6 kilometer) Hur som helst så tyckte jag det var kul att lägga ut min aktivitet/promenad här på fb men jag fick det naturligtvis inte att fungera. Ringde en kompis som förklarade via telefon hur jag skulle göra men jag fick det ändå inte att fungera. Då sa hon: -Jamen, ta ett vanligt foto på det via mobilen och lägg ut det den vägen. Vanligt foto tänkte jag, ska jag hämta min vanliga digitalkamera och fotografera min mobil??? Nej, tryck in avstängningsknappen samtidigt som du trycker in den runda knappen längst ner. Då tar mobilen själv ett foto. Det hade jag ingen aaaaaning om (det är nog nu ni som läser himlar med ögonen och undrar hur man kan undvika att veta detta elementära...) Efter ett par försök fick jag det att funka och blev helt fascinerad av att det gick att fotografera så. Då förstår jag hur vissa tex kan lägga ut foton på sin wordfeud och liknande, det har jag aldrig förstått innan, hahahaha....
Jag är inte helt oteknisk i alla fall, jag kan koppla in min laptop till TV:n och jag kan lägga över mina videofilmer och foton i datorn, för uppspelning på TV:n. Har även en extern hårddisk som jag lägger över foton och filmer till också (så får jag en back-up) innan jag raderar i kamerorna.
En nackdel med detta med den digitala framgången är att man nuförtiden inte gör några papperskopior längre. Vet att man naturligtvis kan göra det (och har tänkt göra det också, tex genom önskefoto, men det har inte blivit av på de senaste åren). Förr gick man nästan direkt med sin filmrulle för att framkalla den. Jag har fortfarande kvar en sådan kamera och några filmrullar också, men använder såklart inte den kameran längre. Borde väl slänga den, vet inte varför jag har den kvar. Jo, för att jag gillar inte att slänga fullt fungerande saker.
Ang. promenaderna (än så länge bara 2 till antalet) så har jag träningsvärk. Kan man verkligen få träningsvärk utav att promenera, det visste jag knappt heller. Jag måste vara grymt otränad, men det ska det bli ändring på nu.
/ Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar