Translate

lördag 5 oktober 2013

Onödigt fast kul vetande om språk....

Är sjuk idag och i brist på annat nyttigt jag kan företa mig så blir det en blogg om "onyttigt" fast lite kul vetande om språk:


  • Det finns 10 000 olika språk
  • En journalist på Times, Harold Williams, kunde tala hela 55 olika språk (helt otroligt, jag kan bara tala 2 språk)
  • Det är ingen idé att göra ett tangentbord till japaner, de behöver 2000 olika skrivteken (ja, det hade blivit ett otroligt stort tangentbord det....)
  • George 1, kung av England 1714-1727 kunde varken prata eller skriva engelska (hur sjutton kunde han då bli kung av England, det undrar man ju....)
  • I Syd-Afrika finns 11 huvudspråk och de har tydligen otroligt långa/stora vägskyltar då alla ska kunna förstå skyltarna.
  • I Japan använder man inte siffrorna 4 (betyder död) eller 9 (betyder smärta) på hotellrummen (precis som vi inte har rum med nr 13 på).
  • I enbart Papua Nya Guinea talas 850 språk. 

En annan sak, igår skar jag mig på en potatisskalare, så klantigt. Mitt på knogen också, vilket gör att det är svårt att få ett plåster att sitta fast där. Trodde knappt att man kunde skära sig på potatisskalare, men det kan man och det ordentligt också. Det blödde en del så plåster behövdes. Jaja, en världslig sak, det går över. Ha en go helg alla!

/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar