Translate

torsdag 8 januari 2015

Brännskadad fot

Idag känns det bättre i foten, igår hade jag varit så klantig och drog undan en stekpanna alldeles för snabbt så stekfettet stänkte ner på ena foten. Som tur var hade jag i alla fall strumpor på mig, men det sved till rätt rejält. Dum som jag var så spolade jag inte direkt med kallt vatten och inte så länge som man ska, men jag gjorde det en liten stund senare - i 15 minuter!

Efter många goda råd från mina vänner om att både ringa sjukvårdsupplysningen, åka in till vårdcentralen, lägga på Aloe Vera och en massa andra tips på hur man bäst kan lindra en brännskada, så ringde jag sjukvårdsupplysningen och pratade med dem. Som jag tänkte så behöver man inte åka in om inte brännskadan är större än en handflata och mina skador var en som var större än en femkrona och två ovanför som var i storleken som två tiokronor.
Sjuksköterskan frågade om jag hade xylocainsalva hemma men det hade jag inte, däremot hade jag Aloe Vera gel här hemma som skall vara bra mot bla brännskador. (Det blev rätt rejäla brännskador, tre blåsor varav den största tyvärr sprack rätt tidigt och läckte). Jag satte på denna gel och två kompresser ovanpå, det viktigaste är ju att täcka ytorna så de inte blir infekterade.
Jag skulle också ta Alvedon för värken, hm...det gjorde jag inte...då jag tyckte att jag inte hade så ont att jag behövde värktablett för det. (Det är ytterst sällan jag tar värktabletter om det verkligen inte behövs).
Sent på kvällen kommer en gullig granne upp med lite andra bra kompresser som hon hade, som var lite större och jag fick hjälp att lägga om foten, tack :)
Det gjorde lite ont när man gick men idag känns det ändå rätt ok. Jag kan gå obehindrat även om det känns lite grann såklart.
Så redan idag får jag avstå från mitt mål att försöka promenera en halvmil per dag, eller som jag realistiskt tog i mina nyårslöften, minst 2 mil i veckan).
Dock borde jag kanske kunna återuppta promenaderna till helgen kanske, brännskadan sitter ju ovanpå foten och inte under (tur är väl det, hihi...). Det viktigaste är ju som jag tidigare skrev, se till att inte smuts kommer in och infekterar, särskilt som det största såret har läckt.
Till på råga på allt så slog jag sönder två cola-glas också, fast det är ju en bagatell i sammanhanget. Glas har jag gott om :) Foten är viktigare...
Må gott alla och god fortsättning på nya året!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar