Translate

onsdag 25 maj 2016

Känner mig lurad....

Nu hoppas jag verkligen att jag är inne på sista veckan angående såret efter min komplikation från min åderbråcksoperation. Hittills har det gått 6 veckor och på måndag tänker jag vara tillbaka på jobbet igen. Jag lägger fortfarande om såret varje dag, vilket jag nu har gjort i en månads tid. Börjar tröttna på att åka iväg varje dag till olika sjukhus och vårdcentraler.
Jag fick häromdagen ersättning från Försäkringskassan och ser att det inte alls är några 80 % av min lön, vilket jag trodde att jag skulle få. Jag ringde upp Försäkringskassan och fick följande förklaring: 80 % baseras inte på min årsinkomst utan på högsta sjukpenninggrundande inkomst, vilket är betydligt lägre än min årsinkomst. De har verkligen satt ett lågt tak när jag inser att jag tydligen tjänar mer än vad de har satt taket till. Ok, Sedan räknas det ändå inte på mer än 97 % utav det beloppet, konstigt.....varför räknar man inte på 100 %. Detta betyder att man som mest kan få 706:- per dag - det är inte mycket pengar....Räknade ut att jag förlorar nästan 10 000:- på att vara sjuk, inte kul, inte alls....man ska verkligen inte bli sjuk, då förlorar man mycket pengar.
Jag känner mig lurad, men detta borde man kanske haft koll på.....(fast det har man nog inte när man alltid bukar vara frisk annars). Tur att jag fick tillbaka 4500:- från min försäkring från Trygg Hansa i alla fall och tur att jag bor i ett land där vi faktiskt får en hel del pengar trots att man inte jobbar samt att man inte behöver betala för operationer och komplikationer och alla besök hos läkare och sjuksköterskor. Tack för att vi har det skattesystem vi har i Sverige! Man har ändå råd att vara sjukskriven och springa till läkaren då och då.

Min 19-årige son Jesper har fått jobb på Mc Donalds, det skrev jag nog i förra blogginlägget. Förra helgen jobbade han natten mellan fredag-lördag mellan kl 01.00-04.00. När arbetspasset var klart skulle han ta spårvagnen hem, men nästa vagn skulle inte komma förrän om 50 minuter så Jesper beslutade att promenera hem istället, vilket tog 1 1/2 timme. Det var en rejäl promenad och inte så kul att ens son går hem mitt i natten i Göteborg till Hisingen. Nu skall han jobba natt denna helgen också och då känner jag att jag nog helst vill hämta honom. Jag hoppas sedan att han snart tar sitt körkort så kan han låna bilen istället.
Det är mycket som händer för Jesper nu på kort tid.
Han var på en jätterolig bal i söndags och både han och hans dejt var så otroligt fina.
Nästa torsdag tar han studenten, det ska bli kul.
Veckan därpå åker han och tre kompisar till, på en semesterresa till Cypern. Jag hoppas de får det härligt där, men att det ändå går rätt lugnt till...ler....


1 kommentar:

  1. Och ändå höjde dom ersättningen i nov -15.
    Hoppas det ordnar sig för dig. Kram

    /Glenn

    SvaraRadera