Translate

söndag 10 juli 2016

Warzawa 2016

Jag och Susanne har varit i Warzawa i 4 dagar och det var en härlig resa. Det bestämdes bara någon vecka innan, vi satt och kollade runt på billiga resor och så blev det till Polens huvudstad.
En stad där det finns otroligt mycket att se och upptäcka, en väldigt fin stad med många vackra byggnader. Staden är väldigt ren från skräp på gatorna, dock finns det en del klotter lite här och där.

Vi råkade resa precis den helgen när Nato hade ett möte i staden. Vi har aldrig sett så mycket poliser på samma ställe. De fanns precis överallt, på vissa gator stod de placerade efter varandra, med ca 50 meters mellanrum. Ibland såg vi ett följe med ca 6 polisbilar med blåljus och sirener, sedan fina bilar eller limousiner och därefter ca 3 polisbilar till. Kanske var det Barak Obama eller någon annan högt uppsatt person som var på Nato-mötet som åkte förbi.

På lördagen när vi gick längs stranden råkade vi hamna mitt i en demonstration mot Nato också. Ja, det gick inte att undgå att detta möte ägde rum i staden. Hade vi vetat detta när vi bokade resan skulle vi nog inte rest dit, i alla fall inte just den helgen.

På tal om poliser, första dagen när vi kom dit frågade vi två poliser om vägen till vårt hotell. Vi trodde vi hade gått i rätt riktning men poliserna hänvisade oss tillbaka från där vi kom. Ok, vi gick tillbaka i 10-15 min och där frågade vi en tjej med barnvagn om vägen igen. Hon tog fram en gps-app och hänvisade oss tillbaka dit vi träffade poliserna, där skulle vårt hotell ligga. Hm, det var bara att traska tillbaka dit igen. Mycket riktigt, tjejen hade rätt, vi hittade hotellet där, ganska nära där vi frågade poliserna. Jag hade gärna velat träffa på de poliserna igen för att säga åt dem att de skickade iväg oss åt helt fel håll, dragandes med resväskor och ryggsäck.

Dag två trodde jag att min mobilladdare var trasig - så sur man blir när man upptäcker detta när man är på en resa utomlands...Vi gick till en elektronikaffär och deras laddare fungerade inte heller på min mobil, vilket gjorde att de sade att det är fel på min USB-port istället. Inget kul att höra. Efter avstängning av mobilen och när jag sedan satte på mobilen igen, så fungerade laddaren. Jag måste också säga att jag inte alltid fick in wi-fi på vissa platser, medans Susanne alltid fick in wi-fi via sin I-phone. Så jag är väldigt missnöjd med min android-telefon, en Samsung 5 Neo. Min nästa mobiltelefon blir definitivt en I-phone istället, de är mycket bättre, utan en massa strul. Det enda bra med min mobil är att det är en väldigt bra kamera i Samsung.

Dag två gick vi till gamla stan i Warzawa och där gick vi på en guidad tur och fick bla höra om Sigismund, en svensk som blev kung i Polen på 1500-talet, trots att han var protestant som svenskar är och i Polen är man katoliker. Ja, det var en intressant guidad tur där mycket handlade om Sverige kontra Polen. Vi var de enda svenskarna och de andra om var med på den guidade turen var bla engelsmän, amerikaner, belgare, fransmän, en dansk m.fl.

Jag och Susanne är en kväll på en restaurang där de har storbilds-tv. Dock visas inte EM-fotboll utan något annat polskt program. När vi frågar om de vet var de visar fotbolls-EM så byter de kanal för vår skull - kul. Senare på kvällen frågar vi dem när de stänger restaurangen och de svarar att de stänger när sista gästerna går hem. Vi tittar runt i restaurangen och inser att - oj, det är visst vi som är sist kvar här. Så det kan bli :)
Ang mat kan jag berätta att vi en dag testade att äta något typiskt polsk, nämligen dumplings. Det skulle vi inte gjort, de gick inte att äta och vi lämnade mer än hälften av maten....det är inget jag rekommenderar någon....

Flera gånger under dessa dagar kommer någon fram och pratar polska med mig. Jag bara undrar - ser jag ut att komma från Polen? Jag trodde det borde synas att man är en turist, men tydligen inte...

Under dessa 4 dagarna gick vi runt till alla, ja jag tror nästan vi prickade in precis alla kända ställen i hela stan. Vi åkte inte kommunalt en enda gång. Vi gick 91 765 steg, det är mycket. Över 20 000 steg per dag minst. Vid en utsiktsplats nära gamla stan var det 149 trappor för att komma upp, pust...

Avslutningsvis måste jag berätta om affären som låg precis rätt över gatan. En jättestor affär och vi tänkte: -Toppen, här finns ju säkert massor av varor att välja på, tex till frukost m.m. Väl inne i affären så gapade mer än hälften av alla hyllorna tomma och resterande hyllor fanns det ett fåtal varor på. Hur går den affären runt ekonomiskt, det undrar jag....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar