Translate

söndag 2 december 2018

Jaguar och tvättstugedrama


För en vecka sedan köpte min son Alexander ännu en bil, en väldigt fin Jaguar! Inte dåligt att vara 19 år och nu ägare av två bilar. Denna Jaguar ska han nu låta stå i ett garage under vintern för att endast använda den som sommarbil och köra sin Volvo nu på vintern. Nu arbetar han heltid och fick en hyfsat bra ingångslön också, kul. Alexander är väldigt stolt över sin bil och även storebror tyckte Jaguaren var väldigt snygg.
Fin inredning med trädetaljer och många finurliga finesser har bilen också!

Att det ibland blir drama i tvättstugor vet vi och så även i min tvättstuga.
För två veckor sedan fick jag min tvätt uttömd i en tvättkorg när endast halva tvätten hade genomförts.
Jag tvättade på en tid som inte var min men efter att 60 minuter hade gått utan att personen som hade sin tvättid hade påbörjat. Detta står i reglerna som tydligt är uppsatta i tvättstugan, dvs att andra personer kan ta över någons tvättid om man inte påbörjar sin tvättning inom 60 min. Jag väntade in minst 70 min innan jag använde de två tvättmaskinerna och när jag sedan gick ner så var all min tvätt lagd i en korg och var väldigt blöt.
Jag blev så arg och satte mig för att vänta på den personen.
När han kom så talade jag klart och tydligt om för honom vilka regler som gäller och att jag INTE var glad i att få min tvätt halvtvättad och genomblöt.
Först så svarade han emot och påstod att han hade rätt att påbörja när han vill under sin tid och att han arbetade och inte hann hem förrän efter att 1 1/2 timme har gått på tiden. När jag visat honom tvättreglerna så bad han sedan om ursäkt och undrade hur han ska kunna tvätta om han inte hinner hem i tid. Jag föreslog att han då sätter upp en lapp tidigare på dagen om att han kommer att tvätta sista delen av sin tid. Det skulle både innebära att någon kunnat utnyttja första timmen av hans tvättid och även fått en notis om att han skulle komma för att tvätt senare.
Idag har jag också tvättat på en annans tid som inte har påbörjat inom 60 minuter och när jag kom ner för att hämta upp tvätten från torkskåpet så låg min tvätt utplockad i en tvättkorg och var halvtorr.
Återigen blev jag irriterad och satt kvar där i 20 minuter för att invänta personen för att påtala reglerna för denne också. Dock blev min tvätt under dessa 20 minuterna rätt så torra så jag valde att gå upp med min tvätt och inte konfrontera personen.
Varför är det så svårt att följa de regler som finns i en tvättstuga? Jag har också glömt och kommit för sent till min tvättid och har någon annan tagit över min tvättid så får man acceptera det och sätta upp en ny tid. Absolut inte stänga av andras maskiner och ta ut kläder halvtorra från torkskåp.
Det blev visst ett litet gnällinlägg men ibland är det skönt att skriva av sig om sånt som är mindre roligt också....
Ha en go 1:a advent!
Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar