Translate

måndag 28 december 2015

Strul på julafton!

Detta blir årets sista blogginlägg :)
Skall börja med att berätta att när Felix kom hem från sista dagen med betyget i handen (från årskurs 7), då frågade Felix pappa om han själv var nöjd med sitt betyg. Ja, sa Felix men det blir nog inte du, för det blir dyrt.... :)
Det är så att vi började för flera år sedan med att de stora barnen fick en viss summa pengar för de högsta betygen, lite för att ge dem en morot att kämpa på lite extra i skolan, om de fick lite pengar för betyget A, B & C. Inte tänkte vi då att Felix såklart också skulle få det och han har de flesta betygen i dessa siffror. Men det är han såklart värd.
 Jag måste även lägga till att det går bra för de stora barnen i deras skolor också, men då de går på gymnasiet så får de inga betyg förrän de tar studenten - kanske tur för oss föräldrar, hihi....

Jag måste också berätta om en händelse som inträffade på själva julafton. Jag och min mamma påbörjade all julmaten som skulle stekas, värmas och fixas och satte på både ugnen och alla 4 stekplattorna och då dör spisen - stor SUCK....Jag går och kollar proppskåpet och hittar felet där och kan snabbt byta till en ny propp och spisen går igång igen. Vilken tur att jag hade proppar hemma, det hade inte varit kul att äta kall mat. Nja, då hade vi väl fått värma allt i microvågsugnen istället, men det slapp vi nu. 
Julafton blev som den alltid blev, massor av julmat över, Kalle Anka på tv kl 15.00 och sedan julklappsutdelning. Alla barnen var nöjda med vad de fick och det är det viktigaste :)

På juldagen hade vi traditionsenligt en träff med Susanne och hennes mamma också. Vi är vartannat år hos Susanne och vartannat år hos mig. Detta året var även min syster med, det var kul.
Varken jag eller min syster hade sagt till vår mamma att hon skulle komma ner till Göteborg (från Skövde) på juldagen, utan jag sa till min mamma att jag skulle till affären ett ärende, och sedan hämtade jag min syster och vår mamma blev verkligen överraskad när vi kom hem båda två till mig igen.
En sak som verkligen är jobbigt när det är jul, det är att jag endast har ett halvt kylskåp och en halv frys - helt otroligt när man bor i en 5-rummare. Vissa saker i lägenheten är fortfarande kvar i tänket sedan 70-talet, för inte klarar man sig med så litet kylskåp och sådan liten frys, framförallt inte i jultider. Man får planera hur mycket frysvaror man kan köpa hem. Drickor kan som tur är förvaras på balkongen.

Jag är nu under julen ledig mellan den 22/12 - 11/1 och det är jätteskönt. Nu skall jag passa på att röja och rensa i alla mina skåp, garderober och även nere i källaren har jag tänkt. Nu när man har lite extra tid.
Jag började rensa ut ett gäng handväskor som jag lade ut för försäljning på två säljsidor men inget napp på någon väska ännu. Det slutar nog med att jag lägger upp dem på min skänkessida istället och då kan jag lova att jag lär få väldigt många intresserade, i alla fall på vissa utav väskorna. Gratis är gott.
 Sedan är tidpunkten kanske inte den bästa då nog många har lite ont om pengar så här efter jul.
Nu önskar jag er alla läsare ett gott nytt år och ett gott 2016.
/ Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar