Translate

lördag 23 maj 2015

Nu skryter jag....

Jag brukar inte skryta men känner att jag får göra det nu, för min son Felix prestationer.
De 8 allra bästa schackspelarna i Göteborg med stor omnejd (bla ner till Falkenberg sträcker det sig) får spela DM i schack. Felix blev uttagen då han blev 5:a i distriktet. Idag var tävlingen och han kom till final och blev 2:a - mycket duktigt gjort!
Felix har tyvärr sagt att han vill sluta spela schack.....synd då han är så duktig. Men det är ju han som ska få bestämma över vad han vill göra på sin fritid. Han spelar fotboll också och det tar mycket tid, 3 träningar i veckan och minst en match per helg. Fotbollen är nog roligare än schack antar jag.



Felix går i årskurs 6 och då har de nationella prov i olika ämnen. I ämnet matematik är det 5 st deltävlingar och totalt på alla 5 proven kunde man få 125 poäng. För att få betyget A behövde man få ihop 206 poäng -
 Felix fick ihop hela 124 poäng!!! Helt otroligt. Och då fick jag dessutom berättat för mig att felet han gjorde var att han hade läst fel och räknade ut på ett svårare sätt än det var tänkt, så hade han läst rätt så hade han förmodligen fått full pott på de nationella proven, det är få elever i Sverige som får). Felix lärare sa att han aldrig haft en bättre elev i matte och förmodligen aldrig kommer att få heller. Lite stolt blir man allt.


Utanför min port till huset där jag bor, finns ett förråd (eller vad det nu är?). Häromdagen såg jag att det hängde en rejält stor nyckelknippa i låset, det såg ut att tillhöra Balder, vårt bostadsbolag. För att inte dessa nycklar skall hamna i orätta händer tänkte jag ta nycklarna och ringa Balder så de kan komma till mig för att hämta dem. Istället för att direkt låsa och ta nycklarna så öppnade jag dörren lite på glänt för att kika in - då var det en man därinne. Han blev evigt tacksam att jag då uppmärksammade honom på nycklarna och tog dem. Vilken tur att min nyfikenhet tog överhanden så jag inte enbart låste dörren och tog med mig nyckleknippan hem. Då hade ju den mannen blivit inlåst där.....


En annan sak jag funder över är att min granne - en äldre dam som bor ensam i en 2:a - har hela 6 st olika namn på sin ytterdörr. Alla 6 namnen har olika efternamn, hm....hur många personer är skrivna på den adressen egentligen?

Nu dags att fixa sig iordning för att gå över till goda vänner och se Måns i Eurovision. Det ser jag fram emot.
/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar