Translate

torsdag 19 januari 2023

Se framåt och minnas bakåt

 Om min pappa hade levt idag så skulle han fyllt 80 år idag. Tyvärr gick han bort redan när han nyss hade fyllt 65 år, vilket är alldeles för tidigt. Så idag går mina tankar till min pappa. Så mycket han har missat, framförallt uppväxten av han barnbarn. 15 år har gått och mina barn var då 5, 8 och 10 år gamla när han lämnade oss. Nu är de vuxna, vilket också är helt otroligt, att alla mina barn är över 20 år gamla.

Jag kan tänka på att jag ofta gick ner till källaren i huset vi bodde i när jag växte upp. Där i källaren hade han sin verkstad där han ofta var på kvällarna. Han klädde om möbler och fotograferade alla möblerna han klädde om, med en polaroidkamera. Jag undrade länge efter att han gick bort var alla dessa foton tog vägen? Jag och min lillasyster gick ju igenom alla hans saker efter hans bortgång men några foton på möblerna hittade jag ej. Det var mest schack-saker - ja min pappa vann faktiskt SM i schack två gånger. Det var 1961 och 1963 tror jag. Han tävlade även utomlands på olika schackturneringar.

Sedan hade han släktforskat också och det har jag sparat men ännu inte gått igenom. Det borde jag ta tag i nån dag, eller dagar tar det nog.

Vädret, ett tråkigt ämne jag vet, men återigen, jag är inte skapt för att bo så långt norrut som i Sverige. Visst, vintrarna här i Göteborg är inte som jag minns dem när jag var barn i Tibro (mer inåt landet). Här i Göteborg är det inte så många dagar vi har snö men jag gillar verkligen inte minusgrader och att frysa när det blåser. Har alltid tyckt att jag vill ha max 2 månader höst, 2 månader vinter, 2 månader vår och att få 6 månader sommar. Som det är nu känns det som vi istället har 5 månader höst, 3 månader vinter, 3 månader vår och 1 månad sommar. Det är nu man verkligen längtar utomland och läser man på facebook så ser man många man känner som reser iväg till varmare breddgrader nu i vinter. Hörde på nyheterna också att resandet utomland har ökat med 50 % om man jämför med hur vi reste innan Covid 19. Alltså inte under pandemin utan innan den började.

Nåja, några resor kommer det att bli i år i alla fall. Alltid kul att boka in resor och se fram och längta till dessa. En resa jag och Reine planerar är att resa till Malta och därifrån ta färja över till Sicilien. Det verkar så fint både på Malta och på den italienska ön. Planer finns även en weekend till London och kanske blir det någon mer weekend också. Allt beror också på hur billiga eller dyra resor vi hittar. Att leta resor tycker jag dock är väldigt tråkigt mestadels för att det tar sån otrolig tid och när man söker på datum för flyg måste man justera dagarna hela tiden då man inte alltid får upp resor på just de dagar man tänkt sig.

Nu ska jag njuta av helgen - jag är ledig på fredagar, så skönt!

Önskar er en härlig helg också :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar