Translate

måndag 6 juni 2022

 Så har Sveriges nationaldag kommit igen och ännu ett år har gått. Det är nu på dagen två år sedan min lillasyster lämnade oss i stor sorg.

Hon har under stor del av sitt liv fått kämpa med sin diabetes och vad den följde med i andra krämpor under åren. Hon fick en ny njure som hon hade i många år och nu i slutet av hennes liv så var det dags för ännu en ny njure och att påbörja en dialysbehandling igen.

Hon hade råkat ut för två stroke tidigare och tagit sig ur dem men när hon fick en hjärnblödning blev det en för stor påfrestning för henne. Hon överlevde den i 3 veckor och då trodde vi att hon även denna gång skulle kämpa sig igenom detta.

Sofia har alltid varit en stor kämpe, hon har alltid anpassat sig till nya situationer som har påverkat henne under åren.

Idag när det är Sveriges nationaldag är det för mig en dag då jag istället tänker och hyllar min lillasyster.

Hon är mitt enda syskon och även om vi inte alltid hade tät kontakt så var våra kontakt alltid djup och nära när vi träffades eller pratade med varandra. Sen pandemin kom så pratades vi vid ofta. 

Hon var rädd för att drabbas av covid och höll sig hemma i sin lägenhet hela tiden och umgicks ej med några andra. Nackdelen med att bara vara hemma är bla stillasittande vilket är en bidragande orsak till att få hjärnblödning, så ibland har jag tänkt att hon ändå drabbades av pandemin fast på detta sätt istället.

Hur som helst, istället för att bara skriva nedstämda saker så vill jag lyfta upp min syster.

Hon var omtyckt av många, och när jag åker hem till Tibro brukar jag ofta hälsa på en av hennes bästa vänner som jobbar i Tibros bästa blomsteraffär. Jag minns hur mycket de två lekte som barn och vet att de alltid har hållit kontakt med varandra under åren.

På vår gata i stan - nja i Tibro kommun, en stad kan man inte kalla Tibro för - minns jag att vi alltid var ute varje dag efter skolan och där träffade man alltid på andra barn som vi lekte med. På vår gata bodde det väldigt många barn som var i vår ålder, flera gick i samma klass som både mig och Sofia.

Vi hade flera kusiner som bodde på samma gata som vi också umgicks med, vi gick bla hem till Johanssons och spelade ofta rundpingis där.

Annars var vi mestadels ute och lekte lekar eller spelade brännboll.

Må så gott i himmelen min älskade lillasyster <3 Älskar dig <3 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar