Translate

onsdag 26 juli 2017

Katastrofläge x 3 som tog 2 dygn....

Vilka missöden vi hade i förrgår. Då skulle jag hämta min mamma och min syster vid tågstationen och tåget var en timme försenat pga ett akut sjukdomsfall inne på tåget. En man hade trillat ihop och låg på golvet i vagn 4 - samma tågvagn som de satt i. Tåget stannade i Herrljunga och fick vänta in en ambulans. Det tog ca 30-40 minuter innan ambulansen kom och de undrade varför inte tåget då kunde köra vidare till Alingsås för att kanske möta upp ambulansen. Men förmodligen åkte ambulansen från Borås och inte från Göteborg eller Alingsås. Det verkade ha gått bra då de kunde leda ut mannen och slapp gå in med båren. Vi hoppas det i alla fall.

På morgonen skulle jag skicka ett mms och det såg inte ut som fotot gick iväg så jag testade flera gånger. Sedan sa mobilens meddelande-app ifrån och en ruta kom upp "meddelanden har stoppats" vilket syntes i mindre än en sekund och så blev hela den appen svart. Jag startade om mobilen och tänkte att det rättar väl till sig när man startar om mobilen men nej, det var likadant hela tiden.
När Jesper och Felix hade hämtat mamma och Sofia vid tåget (då jag fixade middag istället - tacos-tårta, suveränt god) så åkte vi sedan ner till backaplan för att gå till "Fix my phone" men han som stod där var både nonchalant och mindre serviceinriktad än vad de borde vara, så han svarade bara att de hjälper till med hårdvara och inte mjukvara. Ok, vi handlade istället och jag tänkte ringa Samsung när jag kom hem. Men vi råkade gå förbi Telia och då slank jag in där och hon som jag pratade med sa att jag behöver göra en säkerhetskopia på mobilen först och sedan en fabriksåterställning av mobilen. Jag fick tips på sidan jag behöver använda via min laptop och fick det naturligtvis inte att fungera. Det fick inte min granne heller.
Nästa dag åkte jag tillbaka till Telia och inte ens hon kunde göra en fabriksåterställning.  Sidan Samsung Kies hittade helt enkelt inte min mobil. Ok, då övertalade hon mig att skaffa en ny mobil istället och när allt nästan var klart fick jag ringa 3 som är min teleoperatör för att avsluta min bindningstid hos dem (går ut feb -18) och det slutade med att han där övertalade mig till att få samma erbjudande som Telia gav fast något mindre surf (15 istället för 20 och då surfar jag i genomsnitt bara 1-1 1/2) och till 100:- billigare pris per månad. Då kör jag på det istället, så nu blev det bil in till stan och 3-butiken där för att hämta ut en Samsung S7 istället. Jag vill inte åka till Spanien utan en fungerande mobil, eller rättare sagt utan att inte kunna skicka och ta emot sms, allt annat funkade visserligen på min gamla mobil. När jag kommer hem från Spanien ska jag lämna tillbaka mobilen där jag köpte den och se om de kan fixa den eller ge mig en ny - om detta går på garantin, vi får se. Då får den bli en reservtelefon alternativt om Felix vill ha den.

Det var inte det enda som hände den dagen min syster och Sofia kom ner till Göteborg. Hennes väska hade gått i baklås och hon kunde inte få upp den. Vi funderade till slut på att försöka göra sönder väskan men så i slutet slog hon på väskan (vem hade inte gjort det....) och då minsann så gick väskan att öppna. Så skönt!

När vi var iväg på backaplan så ringde Felix och sa att det hade blivit stopp i avloppen - inte alls vad jag behövde höra just då....jag sa att låt det vara tills jag kom hem och använd den andra toaletten så länge. Dock var det ett smärre problem, bra fiska upp en massa toalettpapper och köra lite med sugproppen så lossnade det. Tänk om problemet med mobilen hade kunnat lösas lika enkelt ;)

Igår fick vi en fantastisk fin dag då vi firade min äldste son som fyllde 20 år. Han fick sina presenter och pengar och efter släktkalaset ville han åka till systembolaget för att handla alkohol. Sagt och gjort, vi åkte dit, jag Jesper och min syster och han gick till en egen kassa, fick visa legitimation och fick sedan ett glatt "grattis" av hon i kassan!
På kvällen firade Jesper sin dag med sina kompisar igår och idag har mamma och Sofia åkt hem till Skövde igen.
Jag packar för att jag skall åka ner till Torrevieja i Spanien ikväll - det ser jag fram emot. Mina tre barn bor kvar här hos mig ett par dagar och sedan bor Jesper kvar själv i min lägenhet.
Ha en härlig sommar och semester, ni som har kvar det och jag hoppas ni slipper en massa missöden, det tar bara kraft, energi och blir dyrt.....ler.....
Åsa






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar